Zoeken   
   FAQ   
   Laatste berichten   
23 mei 2012 21:04 h
SNG strategie - invloed effective stacks

Flush
Flush
18 januari 2012 15:38 h
Hoofdvraag: op welke manier beinvloed de hoogte van onze effective stack je callingrange/shoving range in SNG's?

Achterliggende gedachte
Met de increasing blinds in een (bv. turbo) SNG kan je - als je (relatief) short bent - nu eenmaal niet altijd wachten tot je een +ev call/schuif kunt maken. Je zult hier jouw optimale call/schuif range (uitgezet tegen vs. villains range) soms aan de kant moeten zetten om verder te kunnen komen.

In eerdere posts kom ik dan dingen tegen als ".. als je short bent moet je soms die negative edges nemen om te overleven .. " of deze ook heel herkenbaar "... met nog maar 3bb left besluit ik het erin te gooien .."

Ter illustratie een bubble voorbeeld [6max turbo, blinds 150/300, stacks 3000/3000/3000, Hero is BB).
Als een zeer tighte villain (pushingrange <10%) tegen ons inpusht kan ik enkel +Ev met mijn tophanden callen. Maar wat als de stacksizes 1200(HERO)/3300/4500 is en dezelfde villain pusht tegen ons in. Met een effective stack van nog maar 4bb ... hou ik me dan aan dezelfde tighte calling range?

Of...
- Houden we ons aan een nashachtige indeling?
- Kijken we alleen nog maar naar potodds?
- Blijven we bij onze range?
- Moeten we hiervoor bedrevener zijn met ICM?

ben benieuwd naar de visie van onze SNG cracks (demo/kaas/frenk?)
"Once you start thinking you have nothing left to learn, you have everything to learn"
Royal Flush
Royal Flush
18 januari 2012 21:00 h
lastige vraag om even snel te beantwoorden dus ik zal een voorzetje geven. De effectieve stack beinvloed voor een heel groot gedeelte je calling en shovings range. Om even een simpel voorbeeld te geven, je zit 5BB BvB en je hebt K3o dan is dat een mooie hand. Zit je allebei met 10bb dan word het al wat minder mooi maar misschien toch een shove. Zit je met 13bb zou je hem misschien nog folden.

Alles heeft eigenlijk te maken met wat er nu in je SNG gaat veranderen.
Stel je speelt 6max turbo en de stacks zijn 10k vs 1k vs 1k en de bb is 250.
Stel de bigstack is de bigblind dan zal hij snel callen als een shortie allin gaat. Hij hoeft (zonder antes) slechts 750 bij te leggen voor een pot van 2125 (hij hoeft gemiddeld dan maar 35% van de keren te winnen als je op chipEV gaat letten). Als hij weet dat jullie wijd shoven (bv vanaf de sb) gaat hij hier met 50% (of nog ruimer) callen. Voor de bigstack veranderd er weinig, ofwel hij verliest 750 of hij wint ~2k en komt hij HU. De pusher kan echter verliezen en 3e worden en zo niks hebben.

Stel dat de 2 shorties op de blinds zitten (en de bigstack heeft gefold). Dan is het ineens veel aantrekkelijker voor de SB om te pushen, volgens nash/wizz zou de BB veel moeten callen alleen gaan ze dat niet altijd doen (voor hem is het moeilijker om met matige handen te callen). Waar de bigstack nauwelijks iets kon verliezen (750 chips op 10k) kan de bb zijn toernooileven verliezen.

Om op de -EVpush terug te komen:
Stel de bigstack snapt de bovenstaande situatie heel goed en zal deze goed uitbuiten. Stel jij hebt 1000, sb 9000 en bb 2000 in het 250 level. Nu is het moment voor jou om ongeveer je laatste kans te pakken. Je hebt de minste chips maar je hebt nog een beetje fold equitty op de bb. De SB zal niet super snel callen met troep (waarom zou hij 850 chips willen opofferen). Als je echter zou folden zal de bigstack 100% pushen en de bb vrijwel zeker folden. De hand erna zit jij op de bb en zal de bigstack hoogstwaarschijnlijk weer pushen. De sb kan niet makkelijk callen (jij bent immers een stuk kleiner) en jij kan ook niet echt veel callen want het maakt voor jou niet echt veel uit om te dubbelen. Dan sta jij en de SB nog steeds onder grote druk. Dus dan heb je eigenlijk 3 handen gefold en ben je nog shorter geraakt, nu heb je helemaal geen FE meer op de sb/bb.

Bij je voorbeeld:
Uiteraard ga je daar veel sneller callen, je callingsrange voor 3bb is veel wijder dan bij (noem willekeurig groter getal) of die 3bb nu 90 chips of 900 chips zijn dat maakt niet uit. Als je daar AT hebt met 3bb call je uiteraard maar heb je 15bb en ATo kan je wellicht beter folden.
If you are looking to make money from poker, you need to play for the long term and accept the short-term risks.
Flush
Flush
18 januari 2012 22:06 h
Thnx Frenk voor de moeite om hierover mee te denken.

Ik lees/hoor een aantal redenen waarom ranges wijder zouden worden:

Over schuiven lees ik in jouw kernvoorbeeld vooral:
- gameflow en veranderende stacksizes als gevolg van (increasing) blinds. We stellen ons de vraag: wat als ik ... dan ... ? Als de uitkomst - net als jouw voorbeeld - ongunstiger is dan een push op dat moment dan zouden we moeten schuiven. Fold Equity is hier dus een factor om je range te verwijden. Key is dus FE+positie+juiste spot (range villain).

Over callen zie ik een stuk minder. Misschien inhakend op jouw laatste voorbeeld van de AT dan lijkt me dat een duidelijke (bijna nobrainer). Maar als we de hand uit jouw laatste voorbeeld omdraaien naar een mediocre J7o call ik die ook met mij 3bb terwijl ik die met 10bb fold???

> Kortom, - en omdat we schuiven denk ik wel gaan snappen - wanneer neemt mijn stacksize de beslissing voor een call t.o.v. optimale range?
"Once you start thinking you have nothing left to learn, you have everything to learn"
Straight Flush
Straight Flush
18 januari 2012 23:12 h
Over het algemeen is het beter om -EV te pushen dan te callen, maar dat is hopelijk wel duidelijk.

Ter illustratie een bubble voorbeeld [6max turbo, blinds 150/300, stacks 3000/3000/3000, Hero is BB).
Als een zeer tighte villain (pushingrange <10%) tegen ons inpusht kan ik enkel +Ev met mijn tophanden callen. Maar wat als de stacksizes 1200(HERO)/3300/4500 is en dezelfde villain pusht tegen ons in. Met een effective stack van nog maar 4bb ... hou ik me dan aan dezelfde tighte calling range?

Iets wat je goed moet onthouden (om het maar even nog moeilijker te maken), is dat push en call ranges nooit statisch zijn, ze zijn altijd dynamisch. In jou voorbeeld kan het dus zo zijn (eigenlijk altijd), dat dezelfde villain in het 1e voorbeeld maar 10% van zijn handen pusht, omdat hij bang is om uitgeschakeld te worden, maar in het 2e voorbeeld opeens 50% pusht, simpelweg omdat hij jou covered en zijn toernooileven dus niet op het spel staat. Andersom werkt dit uiteraard ook, als villain shorter is, zal hij meer pushen. Uiteraard betekent het feit dat je zelf short bent (en dus minder te verliezen hebt, je risico is namelijk kleiner aangezien je toch al short bent) ook dat je wider kan callen. Een simpel antwoord op jou vraag is dus: nee, zeker niet. Een gedetailleerd antwoord kan alleen gegeven worden met wiz of nash.

- Houden we ons aan een nashachtige indeling?

- Kijken we alleen nog maar naar potodds?

Nee uiteraard niet, behalve de pushrange zijn veel meer dingen van belang (zoals bij iedere beslissing).
Oa; hoe groot is de stack die niet in de hand zit, hoe groot is de stack die tegen ons pusht (het maakt een groot verschil of je de pusher kan uistschakelen of niet), zijn er nog kansen om onze stack in een andere spot te vergroten (bijv een tighte villain links van je), etc.

- Blijven we bij onze range?

Een range is nooit statisch zoals ik hierboven al heb uitgelegd.

- Moeten we hiervoor bedrevener zijn met ICM?

Niet alleen hiervoor moet je "bedrevener zijn in ICM", dat is in iedere situatie belangrijk.

Ik zal ongetwijfeld wat overlap hebben met Frenk, maar w/e.

(Volgens mij heb ik met bovenstaande post ook je vragen uit de 2e post wel redelijk beantwoordt, indien dit niet het geval is weet je de verzend knop te vinden )
Straight Flush
Straight Flush
18 januari 2012 23:18 h
Zie nu dat ik de vraag over Nash ben vergeten, de edit knop doet een beetje raar, dus dan maar hier.

Nash is een equilibrium strategie, niets meer en niets minder. Dit houdt dus in dat je geen geld verdient als en jou tegenstander en jij je hier strikt aan houden. Wijkt een van beide er vanaf dan is het niet meer de optimale strategie. Dus als nash zegt SB pusht 60%, en BB (hero) callt 14%, maar SB pusht in werkelijkheid 80%, dan is een calling range van 14% dus niet optimaal omdat je dan minder verdient omdat je jouw calling range niet aanpast aan de werkelijke range van SB.
Royal Flush
Royal Flush
20 januari 2012 13:00 h
Ik denk dat de -EV call weinig voorkomt. In een voorbeeld van 2 hele shorties en 1 dikke stack kan je natuurlijk wat ruimer callen als shortie pusht en jij op de bb zit. Het voordeel is duidelijk, je kan hem busten en anders geef je hem de broodnodige blinds. De hand erna zal de bigstack vaak pushen en de hand daarna zit biggie op de bb wat niet gunstig voor je is als je dan moet pushen. Dan heb je al aardig wat chips verloren ondertussen dus kon je wat eerder callen.

Echter denk ik dat je in het algemeen zeer weinig een -EV call maakt omdat je immers daarna op de SB komt (dus dat je veel kan pushen) ofwel op de button waar je ook veel kan stelen. En aangezien push beter dan call is zoals demonic hierboven heeft uitgelegd
If you are looking to make money from poker, you need to play for the long term and accept the short-term risks.

888poker bonus