Flaky2 posted
Wat deden jullie toen je begon?
Wat kan ik verwachten als beginner?
Wat is normaal om binnen te halen/ te verliezen op een dag van 5-10u poker ?
Speel SNG en speel soms 2 tafels.
Begonnen met cash game 2NL (tot 5NL) maar al snel 5$SNG (regular full ring) gespeeld. Speelde ook veel 100/50 mans MTT. Na 2 keer broke destijds ben ik me meer gaan verdiepen (= boeken lezen, strategie lezen pokertips en videos kijken). Hierna geinvesteerd in Holdem Manager, wat uiteindelijk leidde tot reviewen van eigen handen, leren van statistieken en posten van handen en daarmee discussie.
Wat je kunt verwachten? Ik denk dat je voor jezelf een leercurve moet voorstellen waarin je zit of die je afloopt. Je bent (ook) een sportman, dus waarschijlijk zul je deze wel kunnen volgen in golftaal:
1) Eerst - onbewust onbekwaam
Hero pakt een club van zijn vader en slaat een mandje weg op de drivingrange. Gewoon lekker slaan, niet te moeilijk. Heerlijk vind ie het. De ene keer raakte hij ze lekker, de andere keer helemaal niet. Toch heeft ie genoten van zijn 5 (vd 50) goed geraakte ballen. Weet hij veel dat ie zo'n 40 meter afstand per club mist omdat zijn achterswing niet deugt en zijn grip nergens op slaat.
2) Dan - bewust onbekwaam
Na een clinic met het bedrijf weet onze hero inmiddels al wat meer. Hij heeft geleerd hoe hij zijn club vast moeten houden, voetenstand, 1/2 achterswing, armactie, oplijnen en ontspannen swingen. Toen hij afgelopen vrijdag weer op de driving range stond bleef hij 10x op rij zijn ballen toppen. Ineens dacht hij aan de tip van de pro: een halve achterzwaai en kijken naar de bal. Plots slaat hij met zijn ijzer 9 een spatzuivere bal ~90m.
3) Vervolgens - bewust bekwaam
Hero heeft het te pakken, hij heeft lessen genomen en is nu op eigen initiatief ook zondagochtend zelf aan het trainen. Hij heeft voor de spiegel gekozen om zijn swing te analyseren. Hij ziet waar het aan schort en schaaft zo zijn swing steeds verder aan de hand van de tips van de pro eerder die week. Overigens heeft hero ook zijn GVb gehaald en al een paar baantjes gelopen.
4) Uiteindelijk - onbewust bekwaam
Hero besluit zich in te schrijven voor een open Stableford toernooitje. Hij speelt die dag steady, maar niet fantastisch. Best spannend nog zo'n "echte" wedstrijd. Hij doet waar ie al die tijd aan heeft lopen werken en besluit gewoon rustig te blijven. Aan de score denkt hij niet echt.. als ie maar lekker speelt. Aan het einde van de dag, onder het genot van een biertje in het clubhuis wordt de nummer 1 bekend van de dag. Met maar liefst 45 punten is Hero de grote winnaar van de dag. Mensen sissen "duikboot!" met een knipoog.
Dit is een redelijk standaard leercyclus die je zult gaan herkennen en in iedere fase ga je bepaalde skills krijgen. Zoals ik de indruk krijg is de belangrijkste transitie voor jou nu van 1 naar 2... Verdiep je in het spel en kijk waar zaken zitten "die je nog niet wist" of "die je nog nooit zo had bekeken".
Over de vraag wat je binnenhaalt of verliest kan ik simpel zijn: vergeet dit voorlopig. Doe aan goed BRM (Bank roll management) en je zult alle rust hebben om eerst te leren. Dan komt de rest vanzelf.
Mijn tip zou zijn:
- Als je SNG leuk vind, ga dan (naast spelen) ook lezen hierover in de strategie artikelen van Pokertips. Die vind je
hier
- Kijk ook eens wat videos van Boukman van Pokertips
hier.
- Leesvoer: Ik heb vooral als beginner veel gehad aan de serie Harrington on Holdem (1,2 & 3) die je een goed idee geven van tight spel en vooral een idee geven van de verschuivende noodzaak om te spelen (ook wel "M" ... de verhouding tussen de blinds en stackgrootte). Dit is mijns inziens een mooie om te beginnen, want het boek heeft ook aardig wat ranges in zich. Daarnaast staan er voldoende Quizzes in waar je wat lol mee kunt beleven. Maar er zijn vast nog meer boeken voor je...
Sorry voor de lange post, hoop dat je er iets aan hebt.
Foldzilla speelt HcP 28,1
"Once you start thinking you have nothing left to learn, you have everything to learn"