Na ooit al een beetje als enorme vis aangeklooid te hebben ben ik rond juni 2008 echt begonnen met poker spelen. Ik ben rond die tijd ook een of andere website tegen gekomen met tips over poker. Daar zat een forum bij en de feedback die ik daar kreeg heeft me ervan overtuigd dat poker best een leuk spelletje kan zijn. Dat was een aardige motivatie voor me om het spelletje eens serieus te bekijken.
In het begin had ik nog geen voorkeur voor een type spel. De site waar ik me op vestigde omdat er een leuke bonus was (en waar ik nog steeds speel) was Everest. Ik speelde wat cash op NL10, speelde wat mmts en ik heb heel even geprobeerd om me op SNGs te richten. Rond augustus 2008 besloot ik me toch maar eens op cash te gaan concentreren. Gewapend met wat basiskennis uit wat artikelen en filmpjes van pokertips (ik wist ineens waarom K7o utg spelen niet handig was) begon ik zowaar een beetje winstgevend te spelen. Ook had ik ergens iets gelezen over bankrollmanagement. Ik joeg er zowaar niet ineens mijn hele bankroll doorheen op een te hoge limiet. Het gevolg was dat ik al snel op de NL25 speelde. Ik kwam een forum regular, genaamd brumo, ook wel eens op de tafels tegen. Dat was wel grappig. Geholpen door wat forumleden groeide ik in september en oktober lekker door en ik zat al snel op de NL50 te spelen. Het ging voor deze arme student toen al ineens om serieuze geldbedragen (als een all in meer is dan een avond stappen dus :P). Helaas, geen enkele pokerspeler is immuun voor de downswing en die kwam in november vrij hard aan. 2 Maanden huur, oftewel mijn hele winst op de NL50 verdampte vrij snel. Ik vroeg me even serieus af waar ik mee bezig was, maar ik besloot braaf een stapje terug te zetten en door te grinden. Rond de kerst kwam de beloning hiervoor. Ik runde lekker, begon lekker volume te draaien en toen ik weer overstapte naar de NL50 bleef ik winst maken en groeide door.
Het einde van het jaar kwam in zicht. Tijd voor oliebollen, vuurwerk, champagne en natuurlijk goede voornemens en doelen voor het volgende jaar. Ondertussen zag ik dat een zeker persoon, die ik een paar maanden geleden nog tegen kwam op de NL25-50, door gegroeid was tot de NL200-400 en forumleden, waaronder mij, van waardevol commentaar voorzag op hun pokervraagjes. Zulke hoge limieten, dat ging het voor mij zeker niet worden. Mijn poker doel: de NL50 onder de knie krijgen, proberen door te groeien naar de NL100 en me wat verdiepen in toernooien. Dat laatste is me niet gelukt. Misschien dat ik er me ooit in ga verdiepen, maar ik blijf voorlopig toch braaf bij cash 6 max, dat is toch meer mijn ding.
Na de jaarwisseling groeide mijn br snel lekker door. Een mijlpaal werd bereikt: Ik cashte flink uit. Al mijn bankroll was van nu af aan 100% winst. Ik schafte een extra scherm aan om wat meer tafels te kunnen spelen dan op mijn kleine laptopschermpje en zo toch een serieus volume aan handen te draaien. Ook investeerde ik in wat pokerboeken, ik probeerde flink tijd te steken in de ontwikkeling van mijn spel. Al snel was mijn roll groot genoeg om de overstap te maken naar de NL100. Honderd dollar per tafel... dat was toch best veel geld vond ik. Toen ik op de NL100 begon te spelen kreeg ik al vrij snel een echte downswing te verduren. Cooler hier, badbeat daar, niets werkte. Ruim een derde van mijn bankroll verdampte en ik was weer terug op de NL50..... :roos:
Achteraf is deze downswing voor mij heel belangrijk geweest. Ik ben braaf teruggestapt en weer doorgeroeid. Vanaf dat moment vind ik dat mijn mindset redelijk is wat hij moet zijn, en weet ik een beetje realistisch in te schatten wat je van poker kan verwachten en kan ik wat beter omgaan met de variance die er gewoon bij hoort. In de maanden daarna grinde ik me lekker een weg omhoog. Ik spendeerde flink de tijd om terug te kijken op mijn gespeelde handen om zo mijn spel te verbeteren. Aan de tips van sommige mensen hier op het forum heb ik heel veel gehad, waarvoor dank! Ik werd lid van een video site om zo mijn spel te verbeteren. Ik grinde de NL100 uit en stormde direct door op de NL200. Ik begon zowaar serieus geld te verdienen. Kort voor de zomervakantie kon ik zelfs verantwoord aan de NL400 beginnen. In een paar maanden tijd had ik een groei doorgemaakt die ik zelf niet voor mogelijk hield. Met wat tijd, de juiste mindset, wat hulp van anderen, en vooral aandacht aan mijn spel was het ook voor mij mogelijk gebleken de midstakes te bereiken.
De moraal van dit verhaal: Ook (juist) voor poker geld: Als je je er voor inzet kan je meer bereiken dan je zelf voor mogelijk hield!
De huidige stand van zaken:
De NL400 is tot nu toe niet al te lekker verlopen. Ik heb wat sessies niet geconcentreerd genoeg zitten spelen waardoor ik dure fouten maakte die niet nodig waren. Ik had veel swings en ik sta er nu ongeveer break even over een ruime 25k handen, nog niet echt een groot sample. Het niveau is er duidelijk hoger, er zitten een paar regs die echt weten wat ze doen, maar er zit nog zat vis en het moet voor mij zeker te doen zijn als ik geconcentreerd kan spelen. Ik had mij voorgenomen om in de vakantie veel te spelen en hard aan mijn spel te werken. Dat is niet echt gelukt, ik ben vooral veel met andere dingen bezig geweest en lekker lang op vakantie geweest (van mijn winsten
In de volgende post zal ik mijn huidige doelstellingen en voortgang toelichten.